LA MESURA EN EL DIA A DIA







La mesura forma part del dia a dia de les persones tant del adults com del infants. Contínuament estem fent càlculs temps, distàncies, pesos i capacitats… possiblement és l’àrea de matemàtiques que més emprem per arribar a l’hora, optimitzar esforços i complir amb totes les demandes que ens exigeix el nostre entorn.

L’augment de les nostres habilitats en aquesta àrea ens permet augmentar la nostra competència per resoldre reptes i situacions que ens ofereix el moment viscut.

Si l’adult valora i gaudeix de la seva capacitat per estimar mesures, mesurar amb exactitud, mostrar com la mesura permet resoldre situacions… els infants creixeran valorant aquesta capacitat com quelcom important en el seu desenvolupament matemàtic.

Alguns exemples...
-          Quina amplada pot tenir la calaixera que em vull comprar si no vull que em tapi l’endoll que hi ha a la cantonada de l’habitació?
-          Com col·loco dins dels dos cistells els productes que he comprat a la tenda per tal que més o menys sostingui el mateix pes amb les dues mans?
-          Quina bossa, motxilla o maleta agafo per portar tot el que necessito dur per passar aquest cap de setmana a casa d’uns amics?
-          Quin peu faig? Quina és la meva alçada?  Quin és el meu pes? Quina mida de roba compro? Quants centímetres em falten perquè em deixin pujar a unes atraccions del parc temàtic?

Milers de preguntes matemàtiques se’ns presenten al llard de la vida, que una capacitat de mesura afinada ens oferirà elaborar una bona resposta.

En canvi el temps escolar dedicat a la mesura acostuma a ser poc significatiu, a vegades poc valorat i la majoria de vegades enfocat des d’un lloc força teòric (canvi d’unitats de mesura, memorització de formules per calcular àrees i volums i a part de figures regulars).

En aquesta entrada no us presento cap material ni proposta concreta només voldria que servís per reflexionar envers la importància que els adults oferim al desplegament d’aquesta competència i el gran nombre de situacions de mesura i càlcul riques en experiències per aconseguir-ho.

Els nostres sistemes de mesura acostumen a expressar-se amb quantitats massa elevades i en referència a unitats molt abstractes per als infants de 3 a 7 anys, però l’ambient ric, les seves experimentacions i la presència d’adults que les utilitzen sovint, són l’entorn cuidat que es precisa perquè aquestes siguin adquirides per tota nena o nen.