MATERIALS I PROPOSTES PER FER SERIACIONS


Dins del pensament lògico-matemàtic hem parlat que una de les habilitats que permet la identificació de les propietats dels objectes és l’ordenació.

Parlem d’ordenació quan som capaços de alinear en l’espai una sèrie d’objectes fixant-nos amb una característica concreta (pes, timbre, rugositat, color....). Aquestes ordenacions també es poden fer sense materials concrets per exemple quan juguem a que cada vegada farem un cop de veu més fort, més fluix, més agut, més greu... o amb moviment quan juguem a que cada vegada farem una passa més llarga o més curta etc.

Dins del món de les ordenacions matemàtiques les que es consideren més complexes reben el nom se sèries. Aquesta ordenació es caracteritza per ser repeticions d’un mateix patró (element de diferents longituds i graus de dificultat que es va repetint en l’espai, el temps, el moviment...)

Moltes vegades s’han treballat les sèries matemàtiques exclusivament en el pla sobre fitxes emprant gomets de diferents formes i colors però tenim un munt de recursos per vivenciar de forma significativa i diversa la capacitat de realitzar seriacions que uneixen amb un munt de disciplines.

A continuació deixaré diferents inspiracions perquè pugueu ampliar la vostra motxilla de recursos per enfocar aquest aspecte... Estic segura que molts d’ells ja els empreu però a vegades no són mirats com a tals, i sembla que per cobrir aquest aspecte matemàtic, cal fer altres coses concretes.... Si observem tots aquests recursos en els nostres infants podrem valora si aquesta habilitat s’està desplegant o resta encara dormida...

La seriació dins de les mandales: Les mandales són figures concèntriques on els infants amb elements naturals, pintant o creant poden mostrar gran nombre de seriacions diverses.
 Resultat d'imatges de mandalas vegetalesResultat d'imatges de mandalas vegetalesResultat d'imatges de mandala pedresResultat d'imatges de brochetas

La seriació dins dels jocs de mans: Us recomano moltíssim les rimes de la Tamara Cubarovsky que ens apropa tot aquest acompanyament Waldorf a través de les rimes i el moviment seriat.

La seriació en la música: L’any 2013 vaig conèixer l’Albada Blay especialista en l’acompanyament del llenguatge musical en els infants. Ella creava espais, moments, propostes i materials perquè els infants poguessin expressar-se  a nivell musica. Dins del gran nombre de propostes ofertes presentava sèries precioses amb materials diversos podeu mirar la seva web www.minimusics.com
Una de les meves preferides es fa amb unes sedes de colors agafades amb un palet de fusta. S’ofereix una seda a cada nen i nena i se li mostra que farà el palet amb un joc de sons i moviment i posteriorment es posa una música de fons que al repetir aquesta sèrie ofereix la sensació que cada infant està tocant, generant, acompanyant aquella simfonia.

La seriació dins dels jocs de carrer o del pati: Jo de petita jugava al pati a cantar unes cançonetes i picar les mans i moure els braços amb una amiga o amic (els nois no acostumaven a jugar gaire amb aquest joc.... no se si això ha canviat...) ara m’arriben novament de les mans de la mostra filla que em demana que l’acompanyi...

La seriació en les danses: Moltes danses circulars o en parella repeteixen moviments cap a la dreta capa a l’esquerra que acompanyen la música i acostumen a ser un plaer pels infants.
Com podeu observar la música i la matemàtica són disciplines que es nodreixen i posen en funcionament les mateixes capacitats cognitives. És per aquest motiu que es justifica que no parcel·lem tant els coneixements ja que l’infant desplega les seves capacitats de forma globalitzada.