DESCOMPOSICIÓ DEL NOMBRE: AMB REGLETES NUMÈRIQUES



Amb el material de les regletes us deixo descrites tres activitats de descomposició dels nombres…

EL MOSAIC DE DESCOMPOSICIÓ
Cada infant pot triar el valor de la regleta que vulgui. La identificarà i la col·locarà en el vèrtex de l’angle que formen els dos llistonets. 

A continuació buscarà parelles de regletes que de forma alineada ocupin la mateixa longitud, dit d’una altra manera, que representin el mateix valor.

Buscant totes les possibilitats... l’infant crearà davant la seva mirada una espècie de mosaic acolorit. Per descentrar-lo de la part estètica i geomètrica, li demanarem que deixi constància, transcrigui, la seva investigació... Quines són les parelles de regletes que representen la quantitat triada.


Totes les descomposicions són igual de significatives però pren una importància cabdal la descomposició del 10, ja que és la base del nostre sistema numèric i oferirà al nen i ala nena un possible càlcul mental molt més àgil i personalitzat.

Exemple: Si 8 desenes d’una quantitat s’uneixen amb 5 desenes d’una altra quantitat ... entren en joc la descomposició del 10 i la del 5...
La nena o el nen pensa que al 8 li cal un 2 per convertir-se en 10i obtenir en aquest cas un vanvi a centena... i al 5 quan li treu 2 es quedarà amb un tros de la seva quantitat que és en aquest cas un 3 desenes.

Les regletes ofereixen una imatge de nombre continu (no unitària com ho farien les Perles Montessori) que el podem “partir” per allà on vulguem i generà dues parts de diferents valors.
La memorització d’aquestes descomposicions s’aconseguirà fàcil i plaentment mitjançant el joc i l’exploració.



ATRAPANT REGLETES


Es juga en parelles.

Cada infant situa davant seu una escala de regletes (9 al 1 de forma ordenada).

Cada jugador tira dos daus suma els seus valores i pren al jugador d’enfront una o varies regletes que sumades ofereixin el valor exacte de la suma dels dos daus.

Exemple: El valor dels daus és 6 i 3. Caldrà crear un 9. La regleta del 9 i la del 3 ja no estan disponibles. El jugador opta per l’opció d’agafar-li al company/a la regleta del 5 i  del 4.
Els torns es van alternant de tal manera que de forma progressiva els jugadors van perdent les seves regletes i aconseguint les dels altres. 

El jugador/a que primer obtingui la totalitat de regletes de l’altre/a haurà guanyat la partida.
Pot passar que no es tingui disponible cap opció per prendre al company el volor dels daus... en aquest cas es perdrà el torn.


SERPS DE COLORS
Els demanarem als infants que s’inventin serps que un cop ”mudin la pell” es converteixin en una serp que el seu cos estigui format per segments del mateix color (mateix valor de regleta).
Exemple: El nen o la nena que volgués que la seva serp mudés a segments liles (valor 6) podria fer una serp inicial amb les següent regletes
3+3+4+2+1+5+2+1+3+2+4
Al “mudar la pell” aquest/a aniria canviant parelles o trios de regletes que el valor exacte equival a una regleta lila (valor 6) obtenint en aquest cas 5 fragments liles.
A primària aquesta activitat es pot estirar tot veient com es dirà la serp nova.
5x6=30 (5 vegades el 6 que és igual a 30)
És important que el nen o nena deixi escrit el nom de la serp inicial amb els binomis i trinomis que descomponen el valor triat.
Els podrem oferir colors pastels per embellir estèticament els seus descobriments.
El producte final de tota manipulació en un pla simbòlic i artístic porta a l’infant cap a la concreció i conscienciació de la seva descoberta.